Type and press Enter.

Zo bereik je jouw doelen in 5 stappen + gratis checklist

Als het gaat om doelen bereiken, dan kennen we het allemaal: ‘Maandag begin ik écht!’ of ‘Morgen is er weer een dag.’ We hebben het te druk, zijn niet gemotiveerd en vinden het maar lastig om onze doelen te bereiken of onze dromen waar te maken. Vaak beginnen we vol goede moed en een gezonde dosis motivatie, om na een paar weken weer af te zwakken en te bepalen dat ‘het niet voor ons is weggelegd’ of dat we ‘gewoon geen doorzettingsvermogen hebben geërfd’.
Been there, done that.
We zijn er met z’n allen heel erg goed in om de handdoek in de ring te gooien als het even moeilijk wordt. Om het vervolgens opnieuw te proberen, met een nieuwe tactiek, een nieuwe planning. Nu ga je er écht voor! Herkenbaar?

Wil jij je doelen nu eens écht bereiken?

Geweldig, je bent hier op het juiste adres. De afgelopen jaren heb ik mij verdiept in alle mogelijke plantechnieken; ik bracht ze in de praktijk en faalde.
Probeerde iets nieuws en faalde opnieuw. Ik liep tegen obstakels aan (steeds dezelfde!) en begon een patroon te zien. Ik keek naar en leerde van de grootste namen op het gebied van productiviteit en maakte mijn eigen plan.
Studio Boerebach was geboren; een plek waar jij alle informatie kunt vinden om ook jouw doelen te bereiken en dromen waar te maken. Niet meer uitstellen, gewoon doen; hier vind je alle tools. Echt, die doelen van jou, die liggen binnen handbereik. Je moet alleen even weten hoe je ze aan moet pakken.
Dit 5 stappenplan gaat je zeker helpen om jouw dromen waar te maken en jouw doelen te bereiken.

Stap 1: Bepaal jouw doel

  1. Bepaal het resultaat;
  2. Maak het meetbaar;
  3. Maak het realistisch (maar uitdagend!);
  4. Bepaal waarom het belangrijk voor je is;
  5. Creëer overtuiging.
Belangrijk bij het realiseren van je doel(en) is dat je het gewenste resultaat bepaalt en bedenkt waarom dit doel zo belangrijk voor je is. Stel; je wilt afvallen. Je maakt het meetbaar door te bepalen dat je 10 kilo wilt afvallen in 6 maanden tijd. De reden waarom je af wilt vallen is bijvoorbeeld omdat je meer conditie wilt hebben (gewenst resultaat).
Een ander voorbeeld; je wilt je blog gebruiken om meer bekendheid te krijgen voor jouw (net gestarte) online onderneming. Je maakt het meetbaar door te bepalen dat je het komende half jaar elke week een blog wilt schrijven. De reden hiervoor is dat je meer bezoekers naar je website wilt krijgen, dat je bekendheid op wilt bouwen en dat jouw ideale klant je leert kennen (gewenst resultaat).
Bij het bereiken van je doelen zul je obstakels tegenkomen, momenten waarop het moeilijk wordt en alles tegenzit. Door vooraf te bepalen waarom dit doel zo belangrijk voor je is, helpt je door die moeilijke momenten heen te komen. Je kijkt op dat moment even terug – waarom wilde ik dit ook al weer? – en je weet weer waarvoor je het doet.
Zorg bij het bepalen van je doel dat het realistisch (dus haalbaar) is. Onrealistische doelen voor jezelf stellen zorgt alleen maar voor teleurstellingen.

Stap 2: Plan!

  1. Welke stappen moet je nemen om je doel te behalen?
  2. Schrijf het uit;
  3. Maak het klein (in hapklare brokken);
  4. Bepaal je prioriteiten;
  5. Spreek deadlines af.
Schrijf je doel en je gewenste resultaat uit.
“A goal without a plan is just a wish.”
Welke stappen moet je ondernemen om jouw doelen te bereiken en tot het gewenste resultaat te komen? Schrijf alles op en kijk wat het belangrijkste is. In het voorbeeld van 10 kilo afvallen zou een actiepunt kunnen zijn dat je gezonder moet gaan eten (wát ga je eten en wat ga je laten staan?) en dat je meer moet gaan bewegen (wanneer ga je dit doen en wat ga je precies doen?)
In het voorbeeld van het starten van een blog zou een actiepunt kunnen zijn dat je blogonderwerpen op gaat schrijven voor de komende 6 maanden (waar ga je over schrijven?) en dat je uit gaat zoeken wat belangrijk is bij het schrijven van een blogpost.
Schrijf alles zo gedetailleerd mogelijk op. Dus niet: “Ik ga twee keer per week sporten” maar “Op maandagavond ga ik van 19 tot 20 hardlopen en op zaterdagochtend ga ik van 9 tot 10 naar de sportschool om krachttraining te doen.” Zet het ook direct in je agenda. Als het vaststaat is de kans vele malen groter dat je het ook daadwerkelijk gaat doen.

Stap 3: Actie

  1. Kom direct in beweging!
  2. Creëer een ochtendroutine (bepaal je doelen voor de dag, stel prioriteiten, stel tijdblokken in, plan je taken in);
  3. Creëer een avondroutine (Wat heb je bereikt? Wat heb je geleerd? Waar ben je dankbaar voor?)
Nu je je doel helemaal hebt uitgeschreven en de stappen die je moet ondernemen om je doel te behalen, is het tijd voor actie. Gewoon beginnen, hoe klein ook, is hier het belangrijkste. We zeggen niet voor niets ‘De sleutel tot succes is actie!’ Maak een boodschappenlijst met gezonde voeding, sluit een jaar abonnement af op de sportschool, pak je agenda en begin met het brainstormen voor blog ideeën. Zet die eerste stap! Kom in beweging!
Maak een week-, en dagplanning. Bepaal elke avond wat het belangrijkste is dat je moet doen de volgende dag. Zorg dat je doel altijd bovenaan je prioriteitenlijst staat! Je hebt geen controle over hoe je dag gaat verlopen, maar je hebt wel controle over hoe je de dag begint en eindigt. Heb je een drukke dag op je werk? Sta dan eerder op om te gaan sporten. Op deze manier voorkom je dat je na een drukke dag te moe bent om naar de sportschool te gaan en het dus niet doet. Maak je van je doel een topprioriteit!

Stap 4: Habits

  1. Leer goede gewoontes aan (track ze, reflecteer regelmatig);
  2. If then principe;
  3. Leer slechte gewoontes af.
Om je doelen te behalen en je actieplan vol te houden is het belangrijk dat je goede gewoontes aanleert en slechte gewoontes afleert. Welke goede gewoontes heb je nodig om je doel tot een succes te maken?
Heb je overdag geen tijd om te sporten of is de kans groot dat je er te moe voor bent na een dag werken? Maak er dan een gewoonte van om ’s ochtends een uur eerder op te staan om te gaan sporten. Wil je meer boeken lezen? Maak er dan een gewoonte van om elke avond voor het slapen een half uur te lezen.
Gemiddeld heb je 60 dagen nodig om een nieuwe gewoonte aan te leren (afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van de gewoonte). Wat kan helpen is een slechte gewoonte vervangen door een goede. Als je bijvoorbeeld minder koffie wilt drinken (slechte gewoonte) vervang je je kop koffie in de ochtend door het drinken van een glas water (goede gewoonte).
Denk van tevoren ook goed na over de obstakels die je gaat tegenkomen. Ik maak hierbij graag gebruik van het If then principe; Wat ga je doen als er een obstakel op je pad komt? Wat is dat obstakel en wat zet je er tegenover?
Bijvoorbeeld; je wilt minder chocolade eten. Het verstandigste is dan natuurlijk om het helemaal niet in huis te halen, maar waar een wil is, is een weg en die weg leidt meestal naar de supermarkt. Als je het If then principe zou toepassen, zou je kunnen zeggen:
‘Als ik trek krijg in chocolade, ga ik een rondje lopen met de hond’ (niet naar de supermarkt!) Nadat je buiten bent geweest en een flinke dosis frisse lucht hebt opgesnoven, is jouw aandacht weg bij de chocolade en kun je weer verder waar je mee bezig was. Werkt altijd!

Stap 5: Belonen

  1. Meet je vorderingen;
  2. Beloon je resultaten.
Door je behaalde resultaten te belonen (juist de kleine tussenstappen) wordt je doorzettingsvermogen getraind. Iedere keer als je een klein doel volbrengt, maak je dopamine aan, dat zou je kunnen zien als een interne beloning. Door het behalen van je tussenstappen ook nog eens te belonen met een externe beloning (een boek, een nieuw geurtje of een middag vrij), zorgt ervoor dat je meer doorzettingsvermogen krijgt en dit maakt de kans groter dat je je einddoel gaat behalen.
Dus: Breek je einddoel op in kleine tussenstappen (zie punt 2) en beloon jezelf bij iedere behaalde tussenstap. Zeker weten dat jij je doelen gaat bereiken!
Download hier jouw gratis checklist!
PS Ken je iemand die wel wat hulp kan gebruiken bij het bereiken van zijn/ haar doelen? Deel dit artikel dan. Sharing is caring. Thanks!