Type and press Enter.

Wat er allemaal vooraf ging aan het starten van een webdesign studio

Aan het begin van dit jaar nam ik me voor om drie keer per week een blog te schrijven. Then life happened en inmiddels is het alweer bijna 3 weken geleden dat ik mijn laatste blog publiceerde. Begrijp me niet verkeerd; ik hou van schrijven. Maar de dagen dat blogs moeiteloos mijn pen uitrolden liggen ver achter me. Waarom? Omdat ik het mezelf veel te moeilijk heb gemaakt de afgelopen jaren.
Ik ben een perfectionist pur sang. Onzeker ook, maar ik denk dat veel perfectionisten dat zijn. Onzekerheid in combinatie met perfectionisme is killing als je iets wilt bereiken in je leven, of dit nu zakelijk is of privé.
Waar ik voorheen gewoon een blog schreef als ik daar zin in en inspiratie voor had, kan ik dat nu alleen nog maar als ik een blogplanning heb gemaakt voor 6 maanden. Zo heb ik dat namelijk geleerd in alle online marketing cursussen die ik volgde in het afgelopen jaar. Ben je een pro? Dan heb je een blogplanning, een editorial kalender en hou je je netjes aan het publiceren van minstens 1 blog per week.
Blijkbaar werkt dat niet voor mij.
Begrijp me niet verkeerd. Ik weet dat als je iets wilt bereiken dat je consequent moet zijn. Maar als je niet precies weet wat dat dan is dat je wilt bereiken, tja, dan ben je eigenlijk bezig met water naar de zee dragen.

Alles gebeurt met een reden

Bij mij heeft het lang geduurd voordat ik precies wist wat ik wilde. En hoewel ik op veel momenten in mijn leven heb gedacht; Yes! Dit is het! durf ik nu pas stiekem te geloven dat ik er ben. Op het punt dat ik eindelijk weet wat ik wil met mijn leven. Dat ik eindelijk dátgene heb gevonden waar ik warm voor loop, wat ik elke dag met veel plezier doe. Waar ik al mijn creativiteit in kwijt kan en wat me nooit verveelt. Waar ik (letterlijk helaas) midden in de nacht voor op kan staan.
Ik heb er veel voor geprobeerd, veel voor geschrapt en er nog veel meer geld ingestoken. Trots ben ik er niet op, ik schaam me er zelfs een beetje voor. Toch geloof ik er sterk in dat alles gebeurt met een reden en dat je een bepaalde weg af moet leggen voordat je op het juiste punt belandt.
Graag neem ik je even mee terug in de tijd; ik wil je namelijk laten zien hoe ik op het punt ben beland om van web-, en branddesign mijn werk te maken.

Back in the days

Het begon allemaal toen ik voor de liefde van mijn leven verhuisde naar Alkmaar (dit was in 2014). Ik zegde mijn baan op als werkcoach bij een gemeente en was ervan overtuigd dat ik heel snel een nieuwe baan zou vinden. Helaas was dit niet het geval en des te langer ik thuis zat, des te meer ging ik twijfelen of ik nog wel wilde werken als werkcoach. Ja, het verdiende goed, maar deze baan bracht ook heel veel stress met zich mee; iets wat ik eigenlijk niet meer wilde in mijn leven.
Misschien was dit het punt voor een omschakeling, om eindelijk te gaan doen wat ik écht wilde met mijn leven; mijn eigen online onderneming starten.

Van tekstschrijver naar blogger

Ik begon met het opzetten van een tekstbureau (schrijven was immers een grote hobby van me) en had al snel mijn eerste opdracht als SEO tekstschrijver. Het was ideaal; ik kon mijn eigen tijd indelen, zelf kiezen welke opdrachten ik wel en niet aan wilde nemen en zo mijn eigen inkomen regelen.
Na een half jaar kwam het tekst schrijven mijn neus uit. Ik besefte me dat ik schrijven superleuk en motiverend vond, zolang ik het maar voor mezelf kon doen. Een blog starten was daarom de meest logische opvolgende keuze.
Vol enthousiasme begon ik met het uitdenken van een concept, een bedrijfsnaam en onderwerpen waar ik over kon schrijven. Ik dacht na over samenwerkingsmogelijkheden, zette Social Media Kanalen op begon met het ontwerpen van mijn eigen website. Om een lang verhaal kort te maken; in de daarop volgende jaren heb ik aardig wat blogs gepubliceerd (de één wat succesvoller dan de ander):
Zo had ik een blog over Crossfit (Barbells & Boobs), over onze teckelpup Bregje (Een dag in het leven van Bregje), over simpel leven (Gelukkig leven met minder), over productief werken (Coffee on Mondays), startte ik met een online programma om vrouwen te helpen na emotioneel misbruik (onder mijn eigen naam), schreef ik een tijd over de auto immuun ziekte Hashimoto (Just a girl in a Hashimoto world) en startte ik samen met Erwin So Bananas, een platform over veganisme.
Als ik er nu aan terugdenk staat het schaamrood op mijn wangen. Niet alleen om het feit dat dit nog niet eens alles is, maar met name omdat voor elk nieuw idee een nieuwe website gebouwd moest worden. Nieuwe logo’s ontworpen. Nieuwe teksten geschreven. Nieuwe blogplanningen gemaakt. Nieuwe Social Media kanalen gestart. Als je nu naast me zou zitten zou je een hele diepe zucht horen.
Ons laatste project, dat overigens nog wel in de lucht is, is Studio B Vintage; onze online shop in Scandinavisch Vintage Design.

Waar ik heen wil met dit verhaal

Telkens als het concept gelanceerd was en ik met heel veel plezier weer een nieuwe website had gebouwd, zakte mijn motivatie weg. Totdat ik weer een nieuw idee kreeg dat hét moest worden, ik weer overnieuw kon beginnen en mijn allerliefste beloofde dat dit echt de laatste keer was dat ik een nieuwe website ging bouwen.
Vaak heb ik mezelf naar beneden gepraat in deze periodes; ik was zo ambitieus! Waarom lukte me het dan niet om iets van de grond te krijgen? Keer op keer faalde ik en ik begon mezelf als een mislukkeling te zien. Ik raakte steeds meer van mezelf verwijderd en op een gegeven moment was ik het helemaal kwijt.
Op een avond sprak ik er op Instagram over met iemand die ik nog kende van een tijd geleden. De tranen liepen over mijn wangen, ik voelde me zo verloren. Al die jaren was ik zo hard bezig geweest om mezelf te bewijzen, om iets op te zetten waar ik succesvol in zou zijn. Maar ik kon het gewoon niet, was mijn conclusie.
En toen sprak zij de magische woorden; ‘Ik zie jou nog wel een keer je eigen webdesign studio starten.’ En zo viel alles op zijn plek.

Studio B was geboren

Nooit eerder had ik daar over nagedacht, terwijl het bouwen van een website, het uitdenken van concepten, het ontwerpen van een logo en de hele branding voor een nieuw bedrijf het enige was waar ik plezier aan beleefde. Eigenlijk was het zo logisch, maar ik had jarenlang oogkleppen op.
Ik zou mezelf niet zijn als ik niet direct met het idee van een webdesign studio aan de slag ging. Ok, ik beloofde Erwin dat ik het rustig zou laten bezinken, maar in de realiteit had ik de volgende dag alweer een heel concept uitgedacht. Dit was begin 2018.
Mijn eerste klant had ik al voordat mijn nieuwe website live was. Dat moest een teken zijn dat ik op de goede weg zat! Dat ik de juiste keuze had gemaakt.
Nu zijn we een jaar verder en ik heb in het afgelopen jaar nog heel wat diensten weggeschrapt. Zo besloot ik om geen teksten meer te schrijven, me niet langer te focussen op online marketing en ik maakte de keuze om vooral te doen wat ik wilde doen, zonder te kijken naar wat anderen doen en me af te vragen of het wel logisch is wat ik doe.

Premade Branding

Aan het begin van dit jaar heb ik besloten om me alleen nog maar te focussen op het creatieve proces. Om meer te gaan doen met branding (een idee waar ik vorig jaar al mee speelde) en me te specialiseren in het Ideale Klant Profiel, zodat ik klanten een compleet pakket kan aanbieden.
Het is niet wat een gemiddelde webdesigner doet, en dat is misschien ook wel de reden waarom het zo lang heeft geduurd voordat ik echt mezelf kon zijn; ik keek te veel naar anderen. Naar andere webdesigners, naar grafisch ontwerpers. Bang om mezelf te laten zien, bang om op te vallen. Gewoon veilig tussen de meuk leek me het beste, maar het voelde niet goed.
Ik ging actief aan de slag met mijn eigen Ideale Klant Profiel werkboek en deed mijn best om klein te denken in plaats van groot. De realisatie dat ik maar een paar webdesign klanten per jaar ‘nodig heb’ en wil helpen heeft me zoveel rust gebracht. Weg is de druk om drie keer per week te bloggen, weg is de druk om zoveel mogelijk volgers op Instagram te krijgen.
Ik wil niet ondernemen volgens de geschreven regeltjes, alleen maar als dit mijn eigen regels zijn. Doen wat goed voelt voor mij. Dat is ook de enige manier om succesvol te zijn weet ik nu.

Ambitieus of niet?

Succes is voor mij niet heel veel geld verdienen of een heel groot bedrijf runnen. Succes is voor mij doen wat ik leuk vind, geld verdienen om mijn gezin te onderhouden en verder vooral heel veel vrije tijd overhouden om te genieten van de prachtige Zweedse natuur.
Ambitieus zijn heeft niet altijd te maken met veel geld verdienen. Het is mijn ambitie om zonder stress te leven, om te kunnen genieten van de liefde om mij heen, om te kunnen zeggen; vandaag werk ik even niet en gaan we de natuur in, zonder daar een schuldgevoel over te hebben. We zijn niet naar Zweden geëmigreerd om ons over de kop te werken. Dan hadden we net zo goed in Nederland kunnen blijven.
Naast het ontwerpen van prachtige websites wil ik ondernemers daarom ook graag inspireren om wat kleiner te denken. Kijk vooral goed diep binnen in jezelf; wat vind jij belangrijk? Wat moet je ervoor doen (of voor opgeven) om het leven te leiden dat jij het allerliefste wilt?
Denk er maar eens over na…