Type and press Enter.

5 makkelijke manieren om je website vandaag nog een frisse look te geven

Wanneer heb je voor het laatst kritisch naar je website gekeken en het de liefde en aandacht gegeven die het nodig heeft? Tegenwoordig wordt er heel veel aandacht besteed aan hoe onze Instagram feeds eruit zien, terwijl dit platform alleen maar de eerste kennismaking is met jouw bedrijf. Al het echte werk gebeurt op je website en toch krijgt dit vaak niet de aandacht die het verdient.
Jouw website is de enige plek waar je alle controle hebt over jouw content en klantervaringen en toch wordt deze plek vaak genegeerd. Vandaag laat ik je zien hoe je met 5 simpele stappen jouw website weer een frisse look kunt geven.

1 Kies voor nieuwe foto’s

Als je jouw website een frisse look wilt geven, hoef je niet direct een heel re-branding proces in gang te zetten. Het idee dat we dan direct alles moeten veranderen houdt ons vaak tegen (want veel te veel werk!), terwijl je met een paar kleine aanpassingen al een heel groot verschil kunt maken.
Begin eens met het kijken naar jouw foto’s. De foto’s die je van jezelf gebruikt hebt, zijn deze nog up to date? Of zijn ze van jaren terug? En hoe zit het met de overige afbeeldingen? Door een paar foto’s te veranderen lijkt je website ineens als nieuw en het kost je nog geen half uurtje tijd.
Formaat van de afbeeldingen
Als je dan toch bezig bent met het vervangen van foto’s, kijk dan direct ook naar de grootte van de afbeeldingen. Te grote foto’s zorgen voor minder ruimte op je site, waardoor het laadproces trager wordt. Hoeveel geduld heb jij als je op een site terecht komt waar het langer dan 10 seconden duurt voordat een pagina geladen is? Precies. Je klikt weg.
Zelf verklein ik mijn foto’s altijd voordat ik ze upload naar mijn WordPress site. De meeste foto’s worden aangeleverd in 4000 x 6000 pixels, terwijl je voor je website vaak al genoeg hebt aan 1000 x 666 pixels (afhankelijk van het template dat je gebruikt, dus kijk altijd even hoe de foto uitkomt op jouw site).
Het maakt niet uit hoe mooi een website is; als het enorm lang duurt voordat een pagina geladen is, raak je het grootste gedeelte van jouw bezoekers binnen 10 seconden weer kwijt.

2 Check je nieuwsbrief opties

Waar kunnen de bezoekers van jouw website zich inschrijven voor de nieuwsbrief? Is deze optie duidelijk aanwezig op je site? Of moeten mensen er naar zoeken?
Als je serieus bezig bent met het groeien van je e-mail lijst is het belangrijk dat een opt-in formulier direct zichtbaar is op je homepagina, het liefst zó zichtbaar dat een bezoeker niet eens hoeft te scrollen.
Een opt-in formulier kan een mogelijkheid zijn tot inschrijving zijn voor je nieuwsbrief, het downloaden van een freebie of bijvoorbeeld toegang tot een media bibliotheek, waar inschrijvers van jouw nieuwsbrief gratis artikelen, checklists en e-books kunnen downloaden.
Je kunt hiervoor gebruik maken van pop-up, het inschrijfformulier verwerken in je menu, of het aanbieden van een freebie op jouw homepagina.
Naast een opt-in op je homepagina, zou ik dit ook zeker verwerken op de ‘over mij’ pagina, onder elke nieuwe blogpost, in je e-mail handtekening en gelinkt vanuit je Social Media kanalen.

3 Update de titels en conclusies van je teksten

Doorloop nog eens kritisch de titels én conclusies van al jouw geschreven teksten en blogposts. Waarom is dit belangrijk?
Heb je weleens een interessante titel gelezen dat je zo benieuwd was naar het antwoord dat je direct door scrolde naar het einde van de tekst om het antwoord te vinden?
De titel en de conclusie van jouw tekst is net zo belangrijk als de tekst zelf.
Maak gebruik van tussenkopjes
Maak je gebruik van tussenkopjes? Ook dit is belangrijk, omdat een lezer op deze manier in één oogopslag kan zien of de gehele tekst interessant genoeg is om te lezen én voldoet aan de verwachtingen die je met je titel hebt geschept. Daarnaast helpen tussenkopjes je ook om beter gevonden te worden in Google.
Het belang van een sterke titel
Als je geen sterke titel hebt gaat niemand je tekst lezen. Eigenlijk zou je net zoveel tijd moeten besteden aan het schrijven van een goede titel als aan het schrijven van de gehele tekst. Wat heb je immers aan een geweldige blogpost als niemand hem leest?
Een goede manier om betere titels te leren schrijven is om te kijken naar blogposts waarop jij klikt. Hoe is de titel opgebouwd? Waarom trekt het jouw aandacht? Welke woorden worden er gebruikt?
Onderstaand een aantal voorbeelden om je op gang te helpen:
Interesse wekken
Het grootste geheim voor…
5 dingen die iedereen zou moeten weten over…
10 dingen die je nooit zou verwachten van…
Iets leren
Gratis e-book voor…
Hoe je (voeg probleem in) kunt oplossen…
De beste checklist voor…
Nieuwsgierigheid opwekken
12 dingen die je nooit zou raden over…
De grootste fout die je waarschijnlijk maakt…
Mijn nooit eerder vertelde geheim over…
Eindig vervolgens met een sterke conclusie. Maak een opsomming van wat je hebt besproken, voeg een call to action in (wat kunnen mensen nu doen om actie te ondernemen?), link door naar je nieuwsbrief en eindig met een vraag zodat mensen een reactie kunnen plaatsen onder je blog.

4 Update de meest gelezen pagina op jouw website

De ‘over mij’ pagina is de meest gelezen pagina op jouw website. Iedereen wil weten wie het gezicht is achter jouw bedrijf, achter het blog dat ze net hebben gelezen. Onthoudt; mensen kopen van mensen, niet van bedrijven.
Als je de tekst schrijft voor de ‘over mij’ pagina, doe dit dan op een manier waarop je tegen je beste vriend zou praten. Hou het luchtig, gebruik geen moeilijke taal (dit zou je op geen enkele pagina moeten doen) en geef de bezoekers van jouw website de kans om jou te leren kennen, de persoon achter het bedrijf. Ze verwachten al te lezen over het werk wat je doet en de diensten die je aanbiedt, maar wat ze niet verwachten is te lezen over jouw persoonlijkheid en dát zorgt er juist voor dat ze blijven lezen!
Je hoeft niet iedereen tevreden te stellen op deze pagina; hij is niet voor iedereen, maar voor je ideale klant.
If you’re talking to everybody, you’re talking to nobody
Je bent hier niet om indruk te maken op je concurrenten, maar om je ideale klant aan te trekken en je niet-zo-ideale klant af te stoten.
Ook hier is het wederom belangrijk om een link te plaatsen naar jouw nieuwsbrief. Biedt je allerbeste freebie aan of op zijn minst een mogelijkheid in te schrijven voor de nieuwsbrief. Leidt je bezoekers vervolgens rond op jouw website – wat is verder interessant voor ze om te lezen? Link door naar de meest gelezen blogpost, de diensten die je aanbiedt of moedig ze aan om contact met je op te nemen.

5 Test alle interne en externe links

Schrijf je vaak blogs en link je hierbij door naar andere artikelen buiten jouw site, of wellicht naar pagina’s of andere blogs op je eigen site? Check dan regelmatig of alles nog naar behoren werkt.
Als jouw website al een tijdje bestaat is de kans groot dat je bestaande pagina’s hebt gewijzigd of verwijderd, hetzelfde geldt voor geschreven blogposts. De links die je destijds hebt geplaatst werken nu waarschijnlijk niet meer. Vaak vergeten we om alle geschreven pagina’s en blogpostst te checken als we veranderingen doorvoeren.
Ook links naar andere websites/ blogartikelen moeten regelmatig gecheckt worden; hier heb je namelijk helemaal geen controle over. Er is niets vervelender voor een lezer dan doorgelinkt te worden naar een artikel of pagina die niet langer bestaat.
That’s it!
5 simpele stappen om je website vandaag nog een frisse look te geven! Verander een paar foto’s, zorg ervoor dat bezoekers niet hoeven te zoeken naar je nieuwsbrief, kijk nog eens kritisch naar de titels en conclusies van al je teksten, update de ‘over mij’ pagina en check alle links (in-, en uitgaand) op je website.
Ik hoop dat dit blog je heeft geïnspireerd om je website met een paar kleine aanpassingen een geheel nieuwe look te geven.
Denk je dat je iemand anders blij kunt maken met deze informatie? Sharing is caring!