Type and press Enter.

Ideale klant profiel; wat is het en hoe stel je deze op?

Als (online) ondernemer maak je jouw eerste indruk met jouw website; binnen 8 seconden heeft jouw bezoeker bepaald of jij een juiste match bent of niet. Je bent het vast met me eens dat het hartstikke belangrijk is dat je in die 8 seconden jouw ideale klant aanspreekt.
Bij het ontwerpen van nieuwe websites voor klanten liep ik steeds vaker vast op het feit dat velen niet weten op wie ze zich nou precies moeten richten. Daarom heb ik het Ideale Klant Profiel werkboek gemaakt. Het helpt je vooraf te bepalen wie jouw ideale klant is, zodat je de teksten en de visuele uitstraling van jouw website hier op aan kunt passen.

Wat is een Ideale Klant Profiel?

Definitie: Een beschrijving van alle specifieke kenmerken van de klant die relevant zijn voor de communicatie met deze klant. Een fictief persoon die de ideale klant/ doelgroep van het bedrijf vertegenwoordigt.
Jouw ideale klant profiel is één persoon die jouw doelgroep representeert; de ideale klant voor jouw bedrijf. Deze persoon hou je in gedachten bij alles wat je doet voor je bedrijf, dus wanneer je een tekst schrijft voor je website of blog, wanneer je een nieuwe dienst ontwikkelt of een nieuw product lanceert en wanneer je updates schrijft voor je Social Media kanalen.
Je vraagt je misschien af op wie je dit ideale klant profiel moet baseren. Als je al klanten hebt zou je hiervoor één van je favoriete klanten kunnen nemen. Die ene klant waarbij alles zo vlekkeloos verliep, met wie je zo fijn hebt samengewerkt, die klant waarvan je denkt; als al mijn klanten waren als deze klant, dan zou ik echt mijn droombedrijf hebben.
Als je nog geen klanten hebt (wanneer je net bent begonnen met je bedrijf bijvoorbeeld) dan kun je een fictief persoon nemen, of iemand die je super graag als klant zou willen hebben.
Als je begint met deze opdracht zul je zien dat jouw ideale klant profiel heel veel lijkt op jezelf en dit is logisch. Het is vaak zo dat mensen een onderneming starten, omdat ze graag mensen zoals zichzelf willen helpen. Jij bent dus eigenlijk onderdeel van jouw eigen doelgroep.

Waarom is het zo belangrijk om een ideale klant profiel te hebben?

Om iets te kunnen verkopen moet je vertrouwen opbouwen. Dit creëer je door te laten zien dat je jouw klant begrijpt. Hoe kun je iemand beïnvloeden als je niet weet waar iemand vandaan komt? Als je niet weet waar iemand mee zit? Het gaat hier om compassie hebben en een emotionele connectie maken met de mensen die jij het allerliefste wilt helpen.
Als je niet weet wie jouw ideale klant is, ga je hoogstwaarschijnlijk niet-zo-ideale klanten aantrekken. Klanten die verschrikkelijk zijn om mee te werken, die al je energie wegnemen, die niet waarderen wat je doet, die geen waarde hechten aan jouw prijs. Met dit soort klanten is ondernemen niet leuk en zeker niet winstgevend.
Veel startende ondernemers maken de fout om aan iedereen te willen verkopen. Been there, done that! Je wilt immers geen omzet mislopen en je wilt al helemaal geen mensen afwijzen.
Maar hier is een feit; als je probeert om jouw dienst of product aan iedereen te verkopen, dan verkoop je helemaal niets. Waarom niet? Omdat jouw boodschap nietszeggend zal zijn. Het maakt geen indruk, het is emotieloos en mensen zullen het direct weer vergeten.
Geen enkel product en geen enkele dienst is perfect voor iedereen. Daarom is het zo belangrijk om jouw niche te vinden. Als je kijkt naar grote groepen als bijvoorbeeld online ondernemers, of mensen die willen afvallen, dan is dit nog steeds veel te breed. Als je specifiek wordt kun je pas een verschil maken.
Bijvoorbeeld: Je bent een health coach en je richt je op iedereen die gezonder wil leven. Dat is zo algemeen en zo’n grote doelgroep, dat jouw boodschap hoogstwaarschijnlijk verloren gaat in de internet ruis. Maar ben je een health coach die zich richt op vrouwen van 50+ die graag plantaardig willen gaan eten, dan heb je echt een niche te pakken. Je kunt in al je marketing uitingen rechtstreeks tegen deze klant praten en dit is hoe je een connectie maakt.
Zodra je jouw ideale klant profiel hebt geschetst is het schrijven van teksten voor je website of je blog ineens veel gemakkelijker en effectiever. Plus; je bespaart enorm veel energie door je te focussen op 1 bepaalde groep in plaats van overweldigd te raken omdat je iedereen probeert te bereiken.
Het enige wat jouw klant wil is het gevoel krijgen dat je haar begrijpt en dat je jezelf in haar wereld kunt verplaatsen. Het maakt niet uit wat je verkoopt; je verkoopt aan een mens, iemand die gehoord, gezien en begrepen wil worden.
Ben er klaar voor om jouw ideale klant profiel te creëren? Let’s do this!

Wat is een ideale klant profiel?

De vragen in het werkboek helpen je om een krachtig beeld van jouw ideale klant neer te zetten. Alles begint bij de basis. Wat weet je nu al van de mensen met wie je het liefste werkt? Zijn dat vrouwen of mannen? Wat is de leeftijdscategorie? Waar wonen ze? Vanaf hier kun je verfijnen.
Wat vinden ze geweldig aan wat je doet en waarom? Naar wat voor leefstijl streven ze? Welke tijdschriften lezen ze? Waar doen ze boodschappen? Welke merken vinden ze inspirerend? Wat zijn hun ambities? Waarom kiezen ze ervoor om hun geld aan jou te besteden in plaats van aan een ander? En waarom investeren ze überhaupt in jou? Vervul je een behoefte of een wens? Wat zijn hun grootste angsten, hoop en dromen en welke problemen los jij voor ze op?
Als je denkt aan de motivatie van jouw klanten, probeer ze dan te visualiseren en breng ze tot leven met een naam, zoek een afbeelding die jouw klant weergeeft en maak een moodboard dat je een beeld geeft van hun wereld met afbeeldingen die hun smaak, leefstijl en motivatie weergeeft.
Stop niet voordat je echt een krachtig beeld in gedachten hebt.
Stap vervolgens in de schoenen van je ideale klant. Denk niet langer vanuit jezelf, maar kijk naar het leven door haar ogen. Wat voelt ze op het moment dat ze op het punt staat om jouw dienst of product aan te schaffen? Wat zegt ze tegen zichzelf in haar hoofd? Welke specifieke woorden en zinnen gebruikt ze? Wat voor verhaal vertelt ze zichzelf?
De vragen in het werkboek helpen je om de angsten en frustraties, dromen en ambities van je ideale klant te leren ontdekken. Je kent zelf wel het gevoel van frustratie als je tegen een bepaald probleem aanloopt. Je voelt je alleen op de wereld en ten einde raad. Je hebt het gevoel dat er niemand is die begrijpt waar je op dat moment doorheen gaat.
Als je deze irrationele angsten kent van jouw ideale klant, dan heb je de mogelijkheid om een echte, emotionele connectie te maken. Je kunt met jouw boodschap laten zien dat je ze begrijpt, dat je precies weet hoe ze zich voelen en laten zien dat jouw product of dienst de perfecte oplossing is voor hun probleem.
De meeste kleine online ondernemers nemen nooit de tijd om zich in te leven in hun klanten op dit niveau en dat is waarom hun bedrijf emotionele diepgang en begrip mist. Hierin kun je een verschil maken.

Download hier gratis het Ideale Klant Profiel werkboek!

Wanneer je de tijd neemt om vanuit je ideale klant te denken en een duidelijk klantprofiel opstelt, zul je zien dat het ineens veel gemakkelijker wordt om de juiste mensen te bereiken.
Je weet nu ook wat je wel (en vooral ook niet) wilt met je bedrijf, wat je veel meer focus gaat geven en waardoor je sneller en gemakkelijker resultaten gaat behalen.
Heel veel succes!