Type and press Enter.

Wat is jouw Ideale Klant Profiel? (+ gratis werkboek)

Toen ik 10 jaar geleden begon met online ondernemen had ik nog nooit gehoord van een ideale klant profiel. Ik deed gewoon waar ik goed in was (ik was sollicitatiecoach en hielp werkzoekenden met het ontwerpen van een creatief CV). Ik zei ‘ja!’ tegen iedereen die mijn hulp kon gebruiken en verdiende zo mijn geld.
Zo af en toe trof ik een klant met wie het samenwerken vlekkeloos verliep, maar dit was meer uitzondering dan regel. Veel vaker trof ik klanten die helemaal niet bij me pasten. Bijvoorbeeld klanten die in een branche werkten waar ik helemaal geen verstand van had. Werken aan zo’n opdracht bracht dan vooral veel stress met zich mee. Fake it until you make it, right?
Bij het creëren van een ideale klant profiel gaat het om twee dingen: wat jij wilt bereiken met je bedrijf en waarom én weten welke klant jij het allerliefste wilt helpen.
En voordat je denkt; ja maar hallo, ik wil iedereen helpen! bedenk dan dit:
Geen enkel product en geen enkele dienst is geschikt voor iedereen
Er is een reden waarom jij liever boodschappen doet bij de Albert Heijn dan bij de Lidl. Er is een reden waarom jij de keuze maakt om je boeken te kopen bij de plaatselijke boekhandel in plaats van bij bol.com. Er is een reden waarom je de ene persoon wel volgt op Instagram en de andere niet.
Dit heeft allemaal te maken met connectie. Je maakt keuzes op basis van je gevoel. Je kiest voor datgene dat bij jou past. En zo moet je ook naar jouw ideale klant gaan kijken.

Weet jij wat jouw ideale klant profiel is?

Jouw klanten kennen en écht begrijpen is een vitaal onderdeel van een winstgevende en doelgerichte onderneming. Het helpt je om betere producten en diensten aan te bieden, om de juiste content te schrijven en het scheelt je heel veel energie als je precies weet op wie je je moet richten.
Allereerst is het belangrijk om te weten wat jij wilt bereiken met jouw bedrijf. Hoeveel wil je verdienen en hoeveel klanten heb je daar voor nodig?
Ik was altijd enorm gefocust op zoveel mogelijk volgers in Instagram en zoveel mogelijk inschrijvingen voor mijn nieuwsbrief, terwijl ik maar 6 à 7 webdesign klanten per jaar (!) nodig heb om mijn doelstellingen te bereiken.
Zodra je weet wat je precies wilt en waarom, zodra je een helder beeld hebt van de klant die jij het allerliefste zou willen helpen, wordt ondernemen een stuk relaxter en makkelijker.

Wat maakt jouw bedrijf uniek?

Een brand creëren, helder communiceren waar jij bekend om wilt staan (en hiermee jouw ideale klant aantrekken), heeft tijd nodig en dit is en blijft een continu ontwikkelingsproces. Om je ware potentieel te kunnen bereiken moet je weten wat je te bieden hebt en wat de lange termijn doelstelling van jouw onderneming is. Heb je hier over nagedacht? Richt jij je op een bepaalde niche?
Een niche is een specifieke en afgebakende plaats in een systeem, waarin bepaalde activiteiten optimaal kunnen gedijen of worden uitgevoerd
Een niche is die plek in de markt die alleen jij kunt bezitten. Dit is de plek die jou uniek maakt ten opzichte van jouw concurrentie.
Het is logisch wanneer je je eigen bedrijf hebt, dat je veel van je eigen persoonlijkheid laat zien. Het is jouw energie, jouw smaak en jouw stijl wat ervoor zorgt dat je de ene klant aantrekt en de andere afstoot. Maar je hoeft niet alle kenmerken van jouw persoonlijkheid door te voeren in jouw bedrijf. Focus je alleen op datgene dat belangrijk is voor je ideale klant.
Als jouw ideale klant duidelijk kan zien wat jij te bieden hebt, zal ze niet twijfelen om voor jou te kiezen.
Dus; wat wil jij bereiken met jouw bedrijf?

Het Ideale Klant Profiel Werkboek

Bij het ontwerpen van nieuwe websites voor klanten liep ik steeds vaker vast op het feit dat velen niet weten op wie ze zich nou precies moeten richten. Daarom heb ik dit werkboek gemaakt. Het helpt je vooraf te bepalen wat jouw ideale klant profiel is, zodat je de teksten en de visuele uitstraling van jouw website hier op aan kunt passen.
Dit werkboek helpt je niet alleen om de juiste klanten aan te trekken via jouw website, het ondernemen wordt er ook een stuk leuker en gemakkelijker op.

Wil jij:

Werken met de allerleukste klanten?
Duidelijkheid over waar je naartoe wilt met je onderneming?
Inspiratie als je teksten moet schrijven voor je website, blog of Social Media kanalen?
De klanten met wie je liever niet werkt op een natuurlijke manier afstoten?

Dan is dit werkboek voor jou!

Je gaat actief aan de slag met een werkboek boordevol informatie en opdrachten (33 pagina’s en meer dan 50 vragen) die je helpen om jouw ideale klant profiel te identificeren.
Ik ben super enthousiast om dit werkboek met je te delen en ik weet zeker dat het een enorme impact gaat hebben op jouw online onderneming! De meeste kleine ondernemers nemen niet de moeite om hun ideale klant écht te leren kennen en missen hierdoor emotionele diepgang.
Wil jij hierin een verschil maken? Dan kun je het Ideale Klant Profiel werkboek hier gratis downloaden:

 

Ik wens je heel veel succes! Mocht je er alleen niet uitkomen, ik help je graag! Je kunt me bereiken via hi@studioboerebach.nl