Type and press Enter.

In 6 makkelijke stappen je eigen woordmerk logo maken

Een professioneel logo is één van de belangrijkste onderdelen van een sterke en succesvolle onderneming. Jouw logo visualiseert jouw bedrijfsnaam, wat erg belangrijk is bij de herkenning van een brand. Je kunt ervoor kiezen om een ontwerper in te huren, maar je kunt ook heel gemakkelijk zelf je eigen woordmerk logo maken. Het enige dat je nodig hebt is een (gratis) ontwerpprogramma, een beetje creativiteit en gevoel voor stijl.

Wat is een woordmerk logo?

Een woordmerk logo is een ontwerp gebaseerd op tekst. Het laat jouw bedrijfsnaam zien door gebruik te maken van unieke lettertype combinaties, helemaal afgestemd op jouw brand stijl. Lettertypes stralen emoties uit en dit is één van de grote voordelen van een woordmerk logo; op deze manier kun je namelijk een emotionele connectie maken met jouw ideale klant.

Zelf je eigen woordmerk logo ontwerpen

Je kunt heel gemakkelijk zelf je eigen woordmerk logo ontwerpen. Als je net begint met ondernemen en nog niet het budget hebt om een ontwerper in te huren kan dit een prima oplossing zijn. Het is wel belangrijk dat je een beetje creatief bent en gevoel hebt voor stijl. Uiteraard is het ook belangrijk om te weten wie jouw ideale klant is, aangezien jouw logo deze klanten aan moet gaan spreken.
Je kunt hier gratis mijn Ideale Klant Profiel werkboek downloaden.

Wat heb je nodig om een woordmerk logo te ontwerpen?

Het enige dat je nodig hebt is een (gratis of betaald) ontwerp programma, zoals PicMonkey of Canva. Zelf ben ik begonnen met het ontwerpen in PicMonkey, met Canva ben ik niet bekend. PicMonkey komt met vooringestelde lettertypes (fonts).
Staat jouw favoriete lettertype er niet tussen? Op Creative Market kun je kiezen uit honderden fonts die je (tegen betaling) kunt downloaden en heel gemakkelijk op je eigen computer kunt installeren (deze worden dan automatisch in PicMonkey weergegeven onder je eigen lettertypes).
Ok, ben je er klaar voor? Here we go!

Stap 1

Kies een lettertype dat persoonlijkheid uitstraalt en perfect het gevoel van jouw brand weergeeft. Wat voor gevoel wil je dat jouw ideale klant krijgt bij het zien van jouw logo? Focus daarop. Gebruik dit lettertype voor de naam van jouw bedrijf.

woordmerklogo

Stap 2

Kies een simpel lettertype voor de ondertitel. Je kunt hier bijvoorbeeld aangeven wat voor bedrijf je hebt (zoals in het geval van Studio B. branding + webdesign) of een slogan (zoals in het logo van Yogarevalution: Don’t repeat, evolve).
Dit lettertype mag in geen geval concurreren met jouw hoofdlettertype. Gebruik bijvoorbeeld nooit twee keer een handlettering lettertype. Mijn favoriete lettertypes voor de ondertitel zijn: Didact Gothic, Open sans, Montserrat, Roboto, Playfair Display en Baskerville.

woordmerk logo

Stap 3

Verklein de ondertitel tot ongeveer 1/4 van de grootte van het hoofdlettertype. Nogmaals, de ondertitel mag in geen geval concurreren met het hoofdlettertype.  Door de ondertitel te verkleinen breng je contrast toe aan je logo.
In dit geval heb ik ook de spaties tussen Mia, Courtney en het & teken weggehaald, zodat er minder witruimte ontstaat. Voor de ondertitel heb ik gekozen voor hoofdletters en tussen elke letter zit een spatie.

woordmerk logo

Stap 4

Met welke kleur spreek jij jouw ideale klant aan? Wat is het gevoel dat je klanten wilt geven wanneer ze in aanmerking komen met jouw brand? Wil je dat ze zich gebalanceerd, relaxed en harmonieus voelen? Kies dan bijvoorbeeld voor een groentint. Wil je dat ze zich creatief voelen, vol met frisse ideeën en innovatief? Kies dan voor een turquoise tint. Een uitgebreid blog over kleurenpsychologie volgt (je kunt hier alvast meer lezen over kleurenpsychologie en de seizoenen).

woordmerk logo

Stap 5

Je wilt niet dat de kleur jouw logo ontwerp overstemd, gebruik deze kleur dus alleen als accentkleur.

je eigen woordmerk logo maken

Stap 6

Afhankelijk van jouw persoonlijke smaak kun je ervoor kiezen om de harde zwarte kleur nog wat milder te maken. Persoonlijk gebruik ik een zwart logo nooit in combinatie met heldere kleuren. In dit geval heb ik de zwarte kleur wat afgezwakt naar een grijstint. Zo komt het logo wat minder hard over.

je eigen woordmerk logo maken

Nu kun je jouw logo op al jouw marketing uitingen gebruiken! Nog een extra design tip:
Gebruik het hoofdlettertype uit jouw logo nooit als headers op jouw website; dit haalt de kracht van het logo weg (helemaal als je gebruik maakt van een handlettering font)
De lettertypes die ik heb gebruikt voor dit logo:
Farmhouse Country
Open Sans
Heb je vragen over het ontwerpen van je eigen woordmerk logo? Via ons contactformulier kun je mij gemakkelijk bereiken, ik streef ernaar om binnen 24 uur op jouw bericht te reageren.
Ben je een startende ondernemer en heb je een website nodig? Of is jouw website toe aan een restyling? Op de pagina branding + webdesign kun je alles lezen over de diensten die ik aanbied.

PS Ben je al Studio B Member?

Het kost je maar 1 minuutje werk en je krijgt direct toegang tot onze Resource Library, waar je handige tools kunt vinden om te gebruiken voor de branding van jouw (online) onderneming. Van gratis stockfoto’s tot kleurenpaletten & fonts (lettertypes) en hulp bij het creëren van een ideale klant profiel.