Type and press Enter.

Heb jij een Google vriendelijke website? Deze checklist geeft je het antwoord

Goed vindbaar zijn in Google gaat verder dan het gebruiken van de juiste zoekwoorden. Nóg belangrijker is een Google vriendelijke website. In deze checklist bespreek ik 10 punten die belangrijk zijn om beter gevonden te worden in Google en waarmee je hoger in de zoekresultaten terecht komt.

1 Laadt jouw website snel genoeg?

Duurt het langer dan twee tot drie seconden voordat jouw website geladen is? Dan is de kans groot dat bezoekers ongeduldig raken en afhaken.
Google houdt van sites die zo snel mogelijk laden. Je kunt er heel gemakkelijk voor zorgen dat jouw site sneller laadt. Kijk allereerst naar de afbeeldingen die je gebruikt. Verwijder afbeeldingen die je niet meer nodig hebt en zorg ervoor dat de afbeeldingen die je wel gebruikt niet veel te groot zijn.
Wanneer je een afbeelding downloadt van bijvoorbeeld een gratis stocksite als Unsplash, krijg je deze in het grootst mogelijke bestand binnen (meestal zo’n 6000×4000 pixels). Voor het gebruik van een foto op jouw website heb je vaak al genoeg aan 1000 pixels.
Je begrijpt dat wanneer je deze foto’s niet verkleint er onnodig veel ruimte wordt gebruikt op jouw website, waardoor deze trager wordt en minder snel de pagina’s laadt. Misschien herken je het wel, dat je op een site komt waar de foto stukje voor stukje geladen wordt; dit draagt niet bij aan een Google vriendelijke website.
Zelf verklein ik mijn foto’s altijd voordat ik ze upload naar WordPress, maar wil je je huidige foto’s verkleinen, dan kun je dit heel gemakkelijk doen in WordPress zelf. Ga hiervoor naar je mediabibliotheek en selecteer de foto die je wilt verkleinen. Klik op afbeelding bewerken en vervolgens kun je de foto schalen.
Er zijn heel wat handige artikelen geschreven over plugins die je kunt gebruiken om je afbeeldingen automatisch te schalen, zoals bijvoorbeeld deze van de WP Journalist.

2 Heb je een duidelijke en heldere navigatie?

Maak het voor de bezoekers van jouw website gemakkelijk. Het moet in één oogopslag duidelijk zijn wie je bent en wat je doet. Maak geen gebruik van ingewikkelde menu’s met zelfbedachte termen. Kies voor simpele termen als diensten, over mij, blog, contact; termen die iedereen begrijpt.
If you confuse people, you lose people.
De home button is tegenwoordig niet meer nodig, iedereen weet dat je door op het logo te klikken weer op de homepagina terecht komt. Het belangrijkste in jouw menu is de over ons/ mij pagina, je diensten, eventueel je blog en hoe ze contact met je op kunnen nemen.
Google wordt er heel erg blij van als jouw bezoekers op een makkelijke manier door jouw website kunnen navigeren.

3 Werkt jouw website goed op een mobiel apparaat?

Google besteedt steeds meer aandacht aan hoe websites het doen op mobiele apparaten, aangezien zo’n 80% van de mensen jouw website bezoekt via mobiel. Niet alleen is het belangrijk dat jouw website op een mobiel net zo gebruiksvriendelijk is als op een desktop, maar hij moet ook zo snel mogelijk laden. Zorg er dus altijd voor dat je jouw website test op verschillende mobiele apparaten.

4 Bevat jouw homepagina duidelijke teksten?

We houden allemaal van prachtige afbeeldingen op onze websites, maar als je geen teksten hebt op je homepagina is het voor Google moeilijk te achterhalen wat je precies doet. Een Google vriendelijke website heeft een tekst op de homepagina staan waarin je vertelt wie je bent en wat je doet. Supergoed voor de ranking!

5 Heeft jouw website een SSL certificaat?

Als je gebruik maakt van een contactformulier of een webshop hebt, ben je vanaf 25 mei 2018 verplicht om een SSL certificaat te hebben op jouw website. Je kunt er hier meer over lezen.
Ook als je geen gebruik maakt van formulieren op je site is het verstandig om een SSL certificaat te laten installeren; Google Chrome geeft anders de melding dat jouw site niet veilig is en dit is voor veel mensen reden om ervan af te zien om je site te bezoeken.
Je herkent een SSL certificaat aan de https:// in je browser. Via jouw hostingprovider kun je een SSL certificaat laten toevoegen aan je site.

6 Bevatten jouw pagina’s en blogs zoekvriendelijke url’s?

Als de url van jouw pagina/ blog duidelijk is voor je bezoekers, dan is het ook duidelijk voor Google. Verwerk (wanneer mogelijk) altijd jouw zoekwoorden in de url. Kies voor studioboerebach.nl/blog-webdesign-voor-online-ondernemers in plaats van studioboerebach.nl/?-page-768-html

7 Bevatten jouw afbeeldingen alt tags?

Als je afbeeldingen gebruikt op pagina’s en in blogposts, zorg er dan voor dat je de afbeelding een naam geeft en een omschrijving toevoegt aan de alt tag.
Benoem de afbeelding met jouw ideale klant in je achterhoofd – waar zijn zij naar op zoek? De afbeelding krijgt vaak automatisch de naam IMG-00977658 (bijvoorbeeld), verander dit in Google Vriendelijke Website of Yogalessen Amsterdam.
Kijk ook naar de titel van je blog of pagina en verwerk deze woorden in de naam van je afbeelding. Google kan dan beter de connectie maken tussen de foto en jouw tekst.
De alt tag gebruik je om de afbeelding te beschrijven aan zoekmachines. Hiermee zorg je ervoor dat Google een goede inschatting kan maken of de afbeelding relevant is voor de pagina waarop deze geplaatst is.
Omschrijf de afbeelding zo goed mogelijk, maar hou de lengte beperkt. Begin altijd met wat er op de foto te zien is en volg met een beschrijving van jouw diensten of blogpost. Probeer in de alt tag altijd jouw zoekwoord te verwerken.

8 Is jouw bedrijf locatie gebonden? Voeg het dan toe aan Google Mijn Bedrijf.

Je kunt je hier aanmelden.

9 Heb je een duidelijke metabeschrijving toegevoegd aan jouw website die beschrijft wat je precies doet?

De metabeschrijving is de tekst die wordt getoond onder de link op de pagina met zoekresultaten. Mensen die op zoek zijn naar bepaalde informatie kunnen dan in één oogopslag zien of ze op de pagina kunnen vinden wat ze zoeken. Het helpt ze te beslissen om wel of niet op de link te klikken.
Als je de Yoast SEO plugin gebruikt, kun je per pagina de metabeschrijving handmatig invoeren. Doe je dit niet, dan selecteert Google automatisch de eerste regels van de tekst op deze pagina.

10 Zijn jouw paginatitels duidelijk en maak je gebruik van zoekwoorden in je titels?

Net zoals de metabeschrijving van de pagina duidelijk moet zijn, moeten jouw titels ook helder communiceren waar de pagina over gaat en relevante zoekwoorden bevatten.
De Yoast SEO plugin is hier superhandig voor. Stap voor stap loop je alle punten in je tekst bij langs om ervoor te zorgen dat deze zo SEO vriendelijk mogelijk wordt.

Als laatste nog een paar punten

Probeer je niet teveel te focussen op SEO. Als jouw teksten en blogs gericht zijn op jouw ideale klant (met andere woorden; je beantwoordt de vragen waar jouw ideale klanten een oplossing voor zoeken), je gebruik maakt van de juiste zoekwoorden en alle bovenstaande tips goed uitvoert, dan ben je praktisch SEO proof.
Je kunt hier gratis mijn Ideale Klant Profiel werkboek downloaden
Vindbaar worden in Google kost tijd en veel doorzettingsvermogen. Des te meer artikelen er op jouw website staan, des te sneller zal Google je gaan zien als expert in jouw vakgebied en jou hoger in de zoekresultaten weergeven.
Doe gewoon waar je goed in bent en draag dit uit met veel passie, dan gaat bijna alles al vanzelf.
Heb je vragen? Ik help je graag. Je kunt me bereiken door een mail te sturen naar hi@studioboerebach.nl, ik doe mijn best om binnen 24 uur te reageren.
Heel veel succes!